Matchmaking- van advies naar offerte en aankoop
Kan ik een fiets leasen bij Fiks?
Yes! Wij zijn partner van Cyclis , o2o, Lease a Bike en b2bike.
Ik wil graag een nieuwe fiets aankopen maar ik heb hier weinig kennis over. Kan ik bij Fiks advies inwinnen?
Fiks staat steeds klaar om je te helpen in de zoektocht naar je geliefde tweewieler. Je kan steeds persoonlijk advies inwinnen en een offerte aanvragen. Afspreken hiervoor kan ook buiten de openingsuren.
To do for you: stuur een mailtje naar het matchmaker-adres fiksfietsen@gmail.com en vertel waar jij naar op zoek bent!
Hoe weet ik of de fiets die ik koop de juiste maat is voor mij?
Gert voert steeds een (statische) meting uit alvorens over te gaan tot het bestellen van de fiets. Uit deze meting zullen volgende parameters bepaald worden: framemaat, zadelhoogte, stuurbreedte, cranklengte, lengte zadel-stuur. Op deze manier kan Gert garanderen dat je met een gepaste fiets kan vertrekken.
Welke service levert Fiks na de aankoop van een fiets?
Kom gerust nog eens langs want Gert hoort graag je feedback en checkt dan ook meteen even of je fiets nog op zijn/haar best is. Het eerste nazicht (na ongeveer 500km) is steeds kosteloos!
Heb je ergens een probleem of is je zitpositie toch niet helemaal wat je zou willen? Laat het dan zo spoedig mogelijk weten en dan zoeken we samen naar een oplossing.
De vitrine van Fiks en meer- aanbod
Welke fietsmerken biedt Fiks aan?
Fiks kiest ervoor om zich te richten op het sportieve segment. Dit is een bewust keuze omdat deze fietsen ook het meeste passen binnen de eigen interesse en passie. Voor de race en- gravelbikes bieden wij het huismerk Effort, Focus , 3T , Superior , Isaac , Finna en Basso aan. Met o2feel hebben we ook een heel breed gamma aan e-bikes.
Hoe wordt het aanbod bepaald in de winkel?
Fiks is op dat vlak soms wat een buitenbeentje. Daarom zal je zien dat er enkele merken te vinden zijn in het atelier die je niet zomaar op elke hoek van de straat zal tegenkomen. Actief op zoek gaan naar leuke, minder bekende merken is iets waar Gert plezier uit haalt. Een product met een goede kwaliteit, aanvaardbare prijs en vaak ontdekt tijdens een reis of fietstocht.
Hebben jullie ook kleding en accessoires in de winkel?
Voor een passende helm , bril of een paar schoenen kan je in de winkel terecht. Fiks biedt ook de eigentijdse kledij aan van The Vandal en heeft twee custom made Fiks-fietsshirts. De volgende merken vind je in de winkel: Sweet Protection, Naos , Quoc , LEM, Fingers Crossed, Fiks, The Vandal,.. Stylish en degelijk! 🔥
Hebben jullie ook stads- en kinderfietsen in het gamma?
Sport, sport, sport, dat is alles wat de klok slaat bij Fiks. Gezien Fiks graag de beschikbare ruimte reserveert om het sportaanbod te showen, is er geen vrije ruimte meer om andere fietsen uit te stallen. Het is dan ook een bewuste keuze om geen klassieke stadsfietsen of kinderfietsen aan te bieden.
Hebben jullie een webshop?
Neen , Gert houdt van persoonlijk contact en advies en ontvangt je dan ook graag in de winkel. Fiks is een eenmanszaak, dus de work-life balance wordt op die manier wat beschermd.
Over ‘t fiksen van je fiets: de regels
Herstelt Fiks alle merken?
Bijna allemaal!
Alle (erkende) merken zijn welkom, MAAR daarom niet alle modellen. Er zijn bepaalde (elektrische) fietsen die vragen om bepaalde gereedschappen, software of specifieke opleidingen. Om ervoor te zorgen dat je fiets beter buiten gaat dan binnen is gekomen, vragen wij steeds aan te geven welk merk en model je fiets is. Bij elektrische fietsen hebben we gekozen om de service van Shimano Steps en Bosch aan te bieden in de werkplaats.
OPGELET : wij aanvaarden geen elektrische fatbikes , steps , recplicafietsen en fietsen van niet erkende merken.
En wat met Canyon en andere online merken?
Fiks is geen erkend Canyon service center. Toch hebben deze fietsen geen echte geheimen voor de Fikser. Allen zijn dus zeker welkom voor herstelling/nazicht, we trekken enkel het prijzengeld wat naar omhoog. 😉
Ik heb zelf nog onderdelen liggen, kan je deze op mijn fiets plaatsen?
Sorry! Dit is niet mogelijk, Fiks wil de kwaliteit van de onderdelen zelf kunnen bepalen en zeker zijn dat deze voldoen aan de nodige controles en normen. Je neemt toch ook geen pintje mee om je nadien op een terras te zetten van een café? Of ja, dat hopen we toch. 🤭
Hebben jullie alle onderdelen op voorraad en is elk merk bestelbaar?
De meeste onderdelen zijn op voorraad. Bestellen en levering gebeurt vaak binnen de 24u. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij er niet kan gegarandeerd worden dat ze kunnen worden besteld. Dit wordt dan zeker aangegeven, we kijken dan samen naar een waardig alternatief.
En wat met vuile fietsen? Krijgen deze een retour ticketje terug naar huis?
Kom jij binnen in het huis van vrienden met vuile schoenen? Hoogstwaarschijnlijk niet. 😉
Dat geldt dus ook voor fietsen in het atelier. Bij het afgeven van je fiets zal je worden aangesproken wanneer deze te vuil is. Ofwel neem je deze terug mee naar huis voor een grondige poetsbeurt, ofwel wordt er jou 25 euro aangerekend. “Ie is dan wel spik en span achteraf!” 🤩
Daten met Fiks- afspraken
Een afspraak maken, moet dat echt?
Het maken van een afspraak is verplicht. Dit zorgt ervoor dat, zeker in drukke periodes, de wachttijden niet oplopen. Er is ook maar een beperkte ruimte om fietsen in "wacht" te zetten na reparatie dus vragen wij om de fiets zo spoedig mogelijk op te halen na een herstelling.
Waar kan ik een afspraak maken?
Een afspraak maken kan via de website. Je kan zo ook meteen de beschikbare tijdstippen zien.
Afspraak: check! En wat nu?
Flink! Belangrijk om te weten is dat je fiets niet persé meteen wordt gemaakt bij binnenkomst. Dit is eerder om ervoor te zorgen dat het geen overrompeling wordt op bepaalde dagen. Probeer zoveel mogelijk informatie mee te geven over de uit te voeren werken bij het maken van de afspraak. Zo weet Gert ook meteen of er onderdelen moeten worden besteld.
Kan ik wachten op mijn fiets tijdens de herstelling?
Afhankelijk van de drukte en de aard van de herstelling kan deze meteen worden gemaakt. Dit is dus geen zekerheid! Reken erop dat je je fiets niet meteen terug mee naar huis kan nemen.
Hoe weet ik dat mijn fiets hersteld is?
Je krijgt steeds een sms’je wanneer de herstelling klaar is. Indien er extra problemen zijn of grotere kosten dan voorzien zal Gert je ook steeds een seintje geven alvorens de herstelling uit te voeren.
Krijgt de fikser ook een rustdag?
Zeker! Meerdere zelfs , op zondag en maandag geniet hij van wat rust om de andere dagen weer volledig opgeladen te kunnen knallen.
Wij vragen ook om de openingsuren te respecteren tenzij de fikser je zelf vraagt om buiten de reguliere uren langs te komen. Gelieve ook voor telefonisch contact enkel te bellen tijdens de openingsuren, mails mogen zelfs (voor de slechte slapers) tijdens de nacht verzonden worden en worden zo spoedig mogelijk beantwoord.
Pay-time- tarieven
Er worden drie tarieven gehanteerd
Een fiets aangekocht bij Fiks: 45 euro
Een fiets aangekocht bij een andere handelaar: 50 euro
Een online fietsmerk: 55 euro
Nieuwtjes in een brief en meer
Hoe blijf ik op de hoogte van aanbiedingen / acties / evenementen?
We brengen per seizoen een sappig nieuwsbriefje uit. Als je deze graag wil ontvangen kan je je via de website aanmelden hiervoor. www.fiksfietsen.be
Verder kan je Fiks volgen op Facebook en Instagram.